Az európai futball szurkolói is egyre fejlettebb infokommunikációs technológiai szolgáltatások révén juthatnak teljesebb élményhez. E trend egyik fontos szála a stadionokon belüli tartalom- és információszolgáltatás.

A vezető holland távközlési vállalat, a KPN és az IBM kifejlesztettek egy olyan mobil alkalmazást, amely a valós idejű, virtuális élményeket integrálja egy mobil eszközön. Az app lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy az éppen zajló mérkőzés eseményeit visszajátsszák, vagy több szögből megnézzék, illetve leadják szavazataikat a „meccs emberére”, figyelemmel kísérjék a párhuzamosan zajló mérkőzések eredményeit, miközben italt és ételt is rendelhetnek.

30 oldalAz applikációt először a legnagyobb holland stadionban, az Amsterdam Arenában mutatták be. Itt játssza mérkőzéseit az AFC Ajax, ami megalapozza az évi kétmilliós látogatottságot. Az IBM MobileFirst alkalmazásfejlesztési portfoliója segítségével hozta létre az IBM és a KPN a mobilmegoldást, amely az említettek mellett kiváló minőségű streaminget, valós idejű videó tartalmakat, és on-demand szolgáltatások tesz elérhetővé a rajongók számára. Az alkalmazással osztott képernyőn egyidejűleg több nagy felbontású video streamet lehet futtatni, illetve több nézőpontból is megszemlélhető ugyanaz az esemény a pálya különböző pontjain.

Az Amsterdam Arena appot az IBM Interactive Experience részlegének munkatársai úgy tervezték és építették, hogy a lehető legtöbb információt és tartalmat érhessék el általa a szurkolók. Ebben nagy segítségükre volt, hogy az elmúlt évtizedben, a mobil technológia mind funkcionalitását, mind pedig népszerűségét tekintve hatalmasat fejlődött, s az egyik legelfogadottabb módszerré vált az információcserétől kezdve a valutaváltáson és áruvásárláson át a különféle szolgáltatások igénybevételéig. Az IBM MobileFirst portfóliója pedig támogatja az üzleti átalakulást azzal, hogy egyszerűsíti a mobil alkalmazások hatékony építését, telepítését és kezelését. Olyan alkalmazások születhetnek meg ezáltal, amelyek egyesítik a felhő, a Big Data, az analitikák, valamint a közösségi technológiák képességeit, s biztonságosan képesek működni különböző eszközökön és platformokon.

„A mobil és a második képernyő technológia képes radikálisan javítani a felhasználói élményt” – vélekedik Peter Kouwen, az IBM hollandiai kommunikációs ágazati vezetője. Kifejtette, hogy a KPN-nel és Amsterdam Arenával való közös munka jó lehetőség volt a mobil innováció bemutatására. Demonstrálhatták, hogy a versenyek helyszínére kilátogató nézők számára hogyan tehetik teljesebbé a sportélményeket azáltal, hogy több érintkezési pontot hoznak létre a szemük előtt pergő történésekkel, ami üzletileg sem mellékes, hogy ez interaktív szolgáltatásokat vásárlásával történhet meg.

Az Amsterdam Arena app emellett azt is megmutatta, hogy az LTE mobiltechnológia lehetővé teszi a tartalom eljuttatását a felhasználókhoz a 4G hálózaton keresztül. A kezdetben csak párhuzamos videostreamek átvitelével induló kísérlet tapasztalatai alapján a szolgáltatások folyamatosan bővülnek, s a kínálat egyre többféle igény kielégítését teszi lehetővé, akár sporteseményről vagy koncertről legyen szó. „Kihasználva az LTE műsorszórási technológiát az élő videó kommunikáció révén a felhasználók a rendezvényeket az okostelefonjukat vagy tabletjüket használva olyan teljességgel nézhetik, mint senki más” – mondta Joost Steltenpool, az Amsterdam Arena szolgáltatásainak eléréséért felelős igazgató.