Az igazán sikeres cégek nemcsak azért jutnak fel a csúcsra, mert valami nagyszerűt csinálnak, hanem főleg azért, mert nagyszerűen csinálják. A Google vezetői ezt próbálják bemutatni a saját példájukon.

A Google két ikonikus vezetője elárulja könyvében a globális digitális technológia egyik legfényesebben ragyogó csillagának menedzsment titkait? Igen is, nem is. Aligha elegendő ugyanis a színes anekdoták és érdekes sztorik elolvasása, hogy kiderüljön a módszer, amellyel egy startupból pillanatok alatt piacvezető cég hozható létre. Ugyanakkor rengeteg hasznos információt és inspirációt lehet szerezni a könyvből a különleges termékek létrehozásához, a különleges emberek megnyeréséhez és a lehetőségek maximális kihasználásához, miközben remekül szórakozunk.

48_Google_konyv_KIVAGOTTEric Schmidt és Jonathan Rosenberg már sokat tapasztalt és elismert vezetők voltak, amikor több mint egy évtizede a Google-höz kerültek. Hamar rájöttek azonban, ha ennél a cégnél sikereket szeretnének elérni, mindent újra kell tanulniuk az üzleti menedzsmentről. A könyv azokról a vállalatvezetési elvekről szól, amelyeket Eric és Jonathan a cég felépítésében – kultúra, toborzás, kommunikáció, stratégia, innováció – végeztek és tanultak munkájuk során.

Részlet a könyvből

Az 1990-es évek közepén, amikor Larry és Sergey kutatni kezdtek a PhD-dolgozat projektjéhez, amelyből később a Google kinőtt, a vezető keresőmotorok a honlapok tartalma alapján rangsorolták az eredményeiket. Ha például begépeltük azt a kifejezést, hogy „egyetem”, ugyanakkora valószínűséggel kaptuk eredményül egy könyvesbolt vagy egy bringabolt honlapjának linkjét, mint egy valódi egyetemét. Sőt, az egyik ilyen keresőszoftvert fejlesztő cégnél tett látogatása során Larry panaszkodott is, milyen gyenge eredményeket kapott, amikor a terméküket az egyetem kulcsszóval használta. Azt felelték neki, hogy az ő hibája. Pontosabban kellett volna meghatároznia a keresett kifejezést. Így hát Larry és Sergey kitaláltak egy jobb módszert. Rájöttek, úgy határozhatják meg a legjobban egy adott honlap minőségét – vagyis azt, hogy a tartalma mennyire releváns a felhasználó által keresett kifejezésre nézve –, hogy megvizsgálják, milyen más oldalak linkelnek rá. Vagyis, ha olyan oldalt találunk, amelyre sok másik oldal mutat, akkor valószínűleg jobb minőségű oldalra bukkantunk. Van egy sor más tényező is, amelyeknek köszönhetően a Google-kereső (Google Search) indításakor annyival jobb volt vetélytársainál – például nagyobb bizalmat fektetett a tudományos honlapokon talált eredményekre –, de a termék előnyének lényege abban az egyetlen technikai megoldásban rejlett, hogy a legjobb válaszok feltérképezéséhez a web linkstruktúráját használta. A Google sikeres termékeinek többsége remek technikai ötleteken alapul, míg a kevésbé sikereseknél éppen ez hiányzik. Az AdWords, a Google hirdetésmotorja, amelyből a cég bevételeinek nagy része származik, arra a meglátásra épül, hogy a reklámok a felhasználók számára nyújtott információs értékük alapján rangsorolhatók és helyezhetők el egy honlapon, nem pedig pusztán attól függően, ki hajlandó többet fizetni.

A termékmenedzserek termékkoncepciókat készítenek, ám ezekből a tervekből gyakran hiányzik a legfontosabb elem: mi az a technikai ötlet, amelyre ezek az új lehetőségek, termékek vagy platformok épülni fognak? A technikai ötlet a technológia vagy a dizájn olyan újszerű alkalmazása, amely vagy jelentősen lenyomja a költségeket, vagy jelentősen növeli a termék minőségét és használhatóságát. Az eredmény pedig lényegesen jobb a versenytársak termékeinél. A fejlesztés többnyire egyértelmű. Nem kell sok marketing hozzá, hogy az ügyfelek észrevegyék: a termék különbözik az összes többitől. A technikai újítások kifejlesztése néha egyszerű – az OXO az ergonomikusan áttervezett konyhai eszközökre épített fel egy céget –, de sokszor nehéz, és talán ez az oka, hogy a legtöbb cég nem erre alapozza a stratégiáját. Ehelyett a megszokott MBA-megközelítést követik, vagyis kitalálják, miben a legjobbak (Michael Porter kifejezésével élve, mi a kompetitív előnyük), majd erre építve a kapcsolódó piacokon is terjeszkedni próbálnak.

A termékek technikai meglátásokra történő alapozása mindig is a Google alapelvei közé tartozott, ám ennek a fontossága még inkább egyértelművé vált számunkra 2009-ben, amikor a termékvonalunk felülvizsgálata során láthatóvá lett egy bizonyos trend: a legjobb termékeink technikai, nem pedig üzleti tényezőknek köszönhetően érték el sikereiket, míg a kevésbé zseniálisakból hiányzott a technikai különlegesség. Ekkor már elég erős nevünk volt ahhoz, hogy bármilyen terméket dobtunk is piacra, az mindenképpen elért bizonyos üzleti sikert, csak mert a Google-től származott. Ha a sikert a felhasználók számában mérjük, akkor abban a tévhitben ringathatnánk magunkat (és ezt meg is tettük), hogy minden termékünk sikeres volt. De nem mind volt az.