A legtöbb ember a világon még mindig készpénzzel kénytelen intézni az alapvető kifizetéseit, ami azt jelenti, hogy a költségek csökkentése és a nagyobb tranzakciós sebesség miatti előnyök elkerülik őket. Magyarország állhatna jobban és rosszabbul is.

A Citi és az Imperial College London digitális pénzről szóló friss jelentése annak alapján rangsorolja az egyes országokat, hogy az ottani környezetet mennyire támogatja a digitális pénzügyi tranzakciókat.

Finnország, Szingapúr, az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság és Hongkong áll a digitális pénzügyi környezeti index szerinti rangsor öt első helyén. A lista első felében olyan országok szerepelnek, amelyek „lényegében felkészültek” a digitális pénzügyi megoldásokra. A végén pedig Csád, Angola és Etiópia sorakozik, ahol „kezdeti” fázisban van a digitális pénz megismerése.

Magyarország a lista 41-ik helyén az átmeneti fázisba soroltak között szerepel. A régóból Csehország (25), Szlovénia (32) és Lengyelország (33) áll előttünk.

A jelentés szerint a tét hatalmas. Ha a meglévő cash alapú ügyletek 25 százaléka digitális lenne, az évi 400 milliárd dollár megtakarítást, valamint hatalmas társadalmi hasznot hozna. Az adaptáció 10 százalékos növekedésével akár 220 millió ember is kapcsolatba kerülhetne az átalakuló pénzügyi szektorral, ami 1000 milliárd dollárral bővíthetné a gazdaságot. Ha a feltárt pénzforgalom negyede digitalizálható volna, az 350-400 milliárd dollárt szabadíthatna fel a közösség megtakarításai és a kiskereskedelem számára. És potenciális akár 1000 milliárd dollárral emelkedhetne a vállalkozások piaci értéke, ha sikerülne a megfelelő helyre, a megfelelő terméket, a megfelelő időben eljuttatni.

Az interaktív felület eléréséhez kattintson a térképre!digitalmoneyindex

Csakhogy kulturális, társadalmi, gazdasági, pénzügyi és politikai tényezők sora köti az embereket a készpénzhasználathoz. A kutatás szerint, kézzelfogható bizonyítékok vannak rá, hogy a kultúra nem az elfogadást gyorsító tényezőként dolgozik, hanem akadályként”.

Vannak országok, amelyekről az gondolnánk, hogy jól felkészültek, de a vártnál mégis alacsonyabb szintű a digitális pénz elfogadottsága. Vannak olyan országok is, amelyektől lassú adaptációt várnánk, s mégis felvállalták a digitális pénz elterjesztését. Azonban attól, hogy egy ország kinyilvánítja a hajlandóságát, még nem következik be automatikusan a digitális pénzügyek honfoglalása.

Az biztos, hogy globálisan a papírpénzre való támaszkodás komoly akadály annak a kétmilliárd embernek a pénzügyi integrációjában, akik nincsenek kapcsolatban a bankokkal.

„A készpénzhez való ragaszkodás okai összetettek. Ebben szerepet játszik a kifinomult kulturális dinamika, amely meghatározza a kormányok munkáját és a vállalatok működési alapjait. Önmagukban a digitális pénzügyi megoldások nem elégségesek. Kéz a kézben haladó kormányzati és vállalati kezdeményezések szükségesek hozzá, hogy ösztönözzék az embereket e megoldások elfogadására” – állítja a jelentés. Rámutat arra is, hogy a megfelelő szabályozás teszi lehetővé a fejlődő országokban, hogy (a megfelelő kulturális és infrastrukturális megközelítés révén) több digitális tranzakció jöjjön létre.

buxa„Számos kevésbé érett országban indultak opportunista fejlesztések, készült el a szükséges infrastruktúra, de aztán a fejlődés megrekedt, mert a megfelelő terepmunka ellenére sem sikerült leküzdeni néhány jelentős kulturális akadályt. Ehhez megerősítő intézkedésekre lenne szükség a szabályozáson keresztül” – olvasható a kutatás ismertetésében.

Az EU új fizetési szolgáltatásokról szóló szabályai a közelmúltban léptek hatályba. A felülvizsgált fizetési szolgáltatásokról szóló irányelv (PSD2) célja, hogy támogassa a digitális innovációt a fizetések területén. Yvonne Dunn a Pinsent Masons jogi cég pénzügyi szolgáltatási és technológiai szakértője szerint a PSD2 az összes uniós tagállamban javíthatja a pénzügyi szolgáltatásokat függetlenül azok felkészültségi szintjétől.

A Citi és az Imperial College London jelentés azt is megállapította, hogy a fizetési rendszerek interoperabilitása kritikus a digitális pénzügyi tranzakciók bármiféle növekedésében. De a sikeres digitális pénzügyi megoldásoknak sok további szempontnak is meg kell felelniük. Többek között ki kell elégíteniük a piac kívánalmait a kritikus rések kitöltésével (még ha némelyikről nem is tudjuk, hogy létezik). Meg kell jegyezniük az egyes felhasználók igényeit. Úgy kell viselkedniük, hogy minden alkalmat ki tudjanak használni az adaptációra. Fel kell vállalniuk a strukturális kihívásokat, s a különféle folyamatokat vagy az összekapcsolódó felhasználási eseteket úgy kell kezelniük, hogy távol tartsák az embereket a készpénz kísértésétől.