A mobileszközök egyre inkább elválaszthatatlan és nélkülözhetetlen társaink, hiszen a segítségükkel érhetjük el életünk, és ismereteink virtuális térbe kiterjesztett fertályát. Tanulni is hajlamosak vagyunk velük. Már pedzegetjük a mobile learninget, és hamarosan teljes erőből ráharaphatunk.

Régi emlékek idéződtek fel bennem, amikor a floridai Orlandóban megrendezett májusi ATD konferencián a harsogó betűkkel felírt „The winner by knockout is mobile learning.” mondatot olvastam az egyik kiállító standján.

Tizenöt évvel ezelőtt ugyanennek a szervezetnek (Association for Talent Development) a megarendezvényén minden az e-learning azonnali hatalomátvételéről szólt. A több száz kiállító és előadó jelentős hányada azt sulykolta, hogy villámgyorsan eltűnnek a tantermi tréningek, s a felnőttoktatásban a számítógépes megoldás hamarosan mindent visz.

29-30 mobile learning FORRAS Clemens Löcker l3t.eu CCAzután a valóság másfelé kanyarodott. Igaz, hogy az e-learning használata egyre nőtt, a totális győzelem viszont elmaradt. A szakértőknek egyre több ellenmondással kellett konfrontálódni. A vállalati érdekek és az oktatandó dolgozók érdekei, elvárásai gyakran távol kerültek egymástól:

„Egész nap a számítógép előtt ülök, akkor már legalább a vállalati okosságok elsajátításakor ne kelljen a szememet tovább gúvasztani…”

„Szívesebben tanulok a munkatársaim körében hús-vér emberektől, mint a képernyős figuráktól.”

„Igaz, hogy a munkatársak unalmasnak tartják az e-learninget, de meg kell érteniük: ezzel rengeteg pénzt (utazás, szállás, terembérlés stb.) takarítunk meg, ami számukra sem lehet közömbös.”

Az egyértelmű, villámgyors áttörés nem valósult meg, de a világ továbbra is kereste a hatékony továbblépés lehetőségeit. (A távoktatás iránti igény természetesen nem újdonság, hiszen éppen az Egyesült Államokban már a XVIII. század végén megvalósult a levelek elküldése révén működő folyamatos tanítás.)

Az sem volt kétséges, hogy az e-learningben rejlő óriási előnyöket meg kell tartani. A tartalom gyors aktualizálási lehetősége, a tanulási idő ütemezhetősége, az egyénre szabás lehetősége, a kiértékelés objektivitása és gyorsasága, a költséghatékonyság, interaktivitás, a multimédiás megoldások stb. folytán mindig is nyilvánvaló volt, hogy az irány jó, de még nem tökéletes.

Napjainkban azonban már kirajzolódni látszik az optimálishoz közelítő megoldás. A mobiltelefonok, s ezen belül az okostelefonok minden előzetes várakozást felülmúló gyorsaságú elterjedése és népszerűsége alaposan meglódította az innovatív oktatási megoldásokkal foglalkozók fantáziáját.

Úgy tűnik, hogy ma már az élethez nem csupán levegőre és táplálkozásra van szükség. Akár tetszik, akár nem, az emberiség mind nagyobb hányada mobilfüggővé válik. Sokszor tapasztaljuk, hogy a telefonok szinte „testrésszé alakultak át”. A legtöbben nem tudják a készüléket letenni a kezükből. A buszmegállóban állva, vacsora közben, a kiránduláson, a menzán, a buliban stb. egy valami szinte mindig működésben van… Nem egy nemzetközi kutatás számol be arról, hogy az emberek jobban tartanak a mobiljuk elvesztésétől, mint mondjuk az irataik, netán a pénztárcájuk eltűnésétől. A telefonokban lévő „információs kincs”, az állandó elérhetőség és a világgal meglévő folyamatos kommunikációs lehetőség folytán lett a „bunkófonból élettárs”.

Az meg a legtermészetesebb, hogy ezt az érzelmi állapotot, no meg a mögötte lévő trendek, statisztikák, előrejelzések tanulságait a modern oktatási, felnőttképzési iparnak is ki kell használnia. És ez így is történik. Az RnR Market Research intézet prognózisa szerint a mobile learning piac a jelenlegi 8 milliárd dollárról öt év alatt közel 38 milliárd dollár értékűre bővül! Ehhez természetesen az is kell, hogy a szakemberek a technikai lehetőségek mellett roppant módon figyeljenek és ügyeljenek az emberi tényezőre is:

▪ Alapelvárás, hogy a programok – az igényes tartalmak mellett – érdekesek, látványosak és szórakoztatóak is legyenek.
▪ Ez a tanulói kör az időtakarékos tanulás lehetőségét megköveteli és meghálálja.
▪ A technikai adottságokból fakadóan elsődlegesen a nagyon tömör információk működnek jól.
▪ A mobilcsatornán elért célcsoport maximálisan igényli a folyamatos interaktivitás lehetőségét!
▪ Az online játékokon felnövő generációk örömmel veszik az M-learning és a gemification gyakori összekapcsolását.

A technológia ma már szinte mindent tud. A kérdés, az hogy a programfejlesztő ember a programot használó emberről miként képes mind több releváns információt megtudni és azt alkalmazni. Természetesen nem szabad megfeledkezni e társasjáték harmadik szereplőjéről, az oktatást megrendelő vállalatok illetékeseiről sem.

Miközben nézegettem a mobile learning kiütéses győzelmét hangoztató standon kiállított termékeket, beszélgetésbe keveredtem egy jelentős amerikai cég HR főnökével, akinek megkérdeztem a véleményét K.O.-ról. Ennyit mondott: „Egyetértek. Ehhez persze az is kell, hogy a programok jóval színvonalasabbak, jobban mérhetőek, még inkább egyénre szabhatóak, mindenféle platformon alkalmazhatóak és a jelenleginél sokkal olcsóbbak legyenek.”

Egyszerű, nem…?

dr. Serényi János,
az Értéktrend Kft. ügyvezető igazgatója

Egyre többen, egyre többet

Az IBIS Capital felmérése szerint 2012 és 2017 között a globális oktatási piac éves átlagos növekedése 7,4 százalék, de az e-learning piacon a fejlődés háromszor ilyen gyors, átlagosan 23 százalékos. Egy másik piackutató cég, a Global Industry Analysts szerint pedig az idei e-leraning költések összesen elérik a 107 milliárd dollárt.

A piacot az elemzők többféleképpen is szegmentálták. Eszerint a közoktatás fedi le a piac mintegy 20 százalékát, a felsőoktatás az 50 százalékát és a vállalati oktatás a 30 százalékát. Egy más metszet szerint az úgynevezett saját tempós (self-paced) e-learning (amelyben a tanulók a saját tanulásra fordítható idejük, és a tanulási képességük alapján haladnak előre a tananyagban) adja a legnagyobb szegmenst, az elearningindustry.com becslése szerint a 107 milliárdos teljes piacból közel 50 milliárdot lefedve.

Ezen a területen a világ legnagyosabban fejlődő nemzeti piacai között néhány régiónkban található ország is ott van. Az éves növekedési ráta szerinti első tíz ország sorrendje az Ambient Insight szerint így alakul: India 55 százalék, Kína 52 százalék, Malajzia 41 százalék, Románia 38 százalék, Lengyelország 28 százalék, Csehország 27 százalék, Brazília 26 százalék, Indonézia 25 százalék, Kolumbia 20 százalék, Ukrajna 20 százalék.

A vállalatok számára egyre fontosabb, hogy mindenfajta oktatás egy jól kezelhető rendszer részeként valósuljon meg. Ezért egyre több cég használja az úgynevezett tanulás menedzsment rendszereket (Learning Management System – LMS). Ezek piaca szélsebesen nő, s idén várhatóan 4 jövőre pedig már 7 milliárd dolláros forgalmat mérhetnek rajta. E területen az észak-amerikai vállalkozások járnak az élen.

A mobil tanulás piaca is gyorsan fejlődik, az átlagos növekedési ütemét az Ambient Insight 18,2 százalékosra teszi. Idén ilyen célokra a világon várhatóan 8,7 milliárd dollárt, míg 2017-ben már 12,2 milliárd dollárt fognak költeni. A piacbővülés ütemét tekintve Kína, az Egyesült Államok, Indonézia, India és Brazília áll a rangsor elején. A mobiltanulás piaca Nyugat-Európában éves átlagban 9 százalékkal növekszik, s a bevételek a 2012-es 575 millió dollárról 885 millióra emelkednek az előrejelzés szerint 2017-re. Ebben az időszakban hét ország piaca nőtt nagyobbat 25 százaléknál, mi az hetedik helyet értük el.

Az MOOC (massive open online course – tömeges nyitott online kurzus) oktatási forma az egyetemi világból indult, de egyre népszerűbb lesz a vállalatok körében is. Jelenleg a felmérések szerint a cégeknek 8 százaléka alkalmazza ezt a módszert és további 7 százalék fontolgatja a bevezetését. A MOOC lényege, hogy az internetről letölthető a tananyag és online követhetőek az előadások. Az erre szakosodott tréningcégek egy része pénzért, más része viszont open lincenccel azaz nem profitorientáltan szervezi a képzéseket. A vállalatok gyakran saját maguk is tartanak MOOC képzéseket, hogy a cégnél felgyülemlett ismereteket megosszák a munkatársakkal.

Az online vállalati tréningek összességükben 13 százalékos éves növekedési rátát mutatnak, s ez a növekedési ütem valószínűleg kitart 2017-ig. A piac bővülése jelenleg még extenzív szakaszában van, de egy es országokban már kezdi elérni a lehetőségei határát. Az Egyesült Államokban például a cégek 77 százaléka tart online oktatásokat az alkalmazottainak.