A sportban legalább akkora figyelemmel kísérik a konkurensek minden rezdülését, mint az üzleti életben. Nem csoda, hogy a klubok megszervezésében, működtetésében, de a versenyzők felkészítésében is megjelennek az üzleti intelligencia módszerek és eszközök.

Kertész Nelli, a Provice Informatikai Kft. BI szakértője

Aki látta a Pénzcsináló (MoneyBall) című filmet Brad Pittel a főszerepben, annak nem ismeretlen, hogyan reformálta meg Billy Beane az Oakland Athletics baseball csapatát a 90-es évek végén. Beane a baseball statisztikai elemzéseket felhasználva, számos neves játékostól vált meg, annak érdekében, hogy a helyükre másodvonalbelinek tartott, a sztárok reflektorfényétől láthatatlan sportolót szerződtessen. Ezzel nemcsak egy alacsonyabb költségvetésű, de egyben eredményesebb csapatot is sikerült összeállítania. Pedig hol voltak még a mai adatgenerálási, gyűjtési és elemzési lehetőségek?!

Forrás: Canterbury

Talán nem közismert, hogy az üzleti vezetők 42 százalékának egy napon belül kell adatokon alapuló döntéseket hoznia, ezért napjainkra az intuitív módszereket felváltotta az adatvezérelt döntéshozás. Egyre több olyan adat keletkezik körülöttünk, amelyek hasznosítható trendeket és összefüggéseket rejtenek, így mind többen szeretnék feltárni azokat. Az adatok strukturálásához megjelentek a különféle adatkezelő technológiai eszközök, amelyek ma már hatékonyan támogatják a tényeken alapuló döntéshozatalt.

Az üzleti vezetőkéhez nagyon hasonló problémákkal kell megküzdeniük a sportvezetőknek és trénereknek is. Részben mert a klubok jelentős része maga is üzleti vállalkozás, részben pedig az edzőknek ugyanolyan összetett, számos tényező által befolyásolt problémát kell úgy megoldaniuk, hogy a versenyzőjüket, csapatukat a döntéseik jobb helyzetbe hozzák a versenytársakkal szemben. Következésképpen az üzleti intelligencia eszközök (BI) a sportvezetők és edzők munkáját is hasonlóan hatékonyan támogathatják, mint az üzleti döntéshozókét.

Az erősen stratégiára épülő csapatsportok példája ezt a helyzetet jól szemlélteti. Az England Rugby League a Qlik rendszerét választotta a játékosok, a meccsek és a tehetségek elemzésére. Olyan megoldást kerestek, amellyel a meccs-, az edzés-, a GPS, valamint a fiziológiai adatokat és statisztikákat egy felületen lehet elemezni. Ezzel többek között az angol nemzeti csapat vezetőedzője, Steve McNamara számára kívántak megfelelő támogatást adni, hogy kihozza a csapatból a maximumot. A szerződést az idén ősszel Nagy-Britanniában zajló rögbi világbajnokság idején írták alá, ahol az angolok a várakozásoktól elmaradva szerepeltek. Pedig az érdeklődés óriási volt, a mérkőzéseket csak a helyszínen több mint 2,4 millió szurkoló tekintette meg. Hogy az elemzések segítettek-e a „fehéreknek” lábra kapni, még korai volna megmondani, de mostanában jobban játszanak, olyannyira, hogy legyőzték a világbajnok új-zélandi válogatottat.

A jó teljesítményhez bizonyosan hozzátesz, hogy az átlagsebességet, a pályán megtett távolság mutatóit, a mozgási adatokat akár már a félidőben összevetik az ellenfél csapatának adataival, kielemzik a rivális gyengeségeit, hogy a második félidőre már adatvezérelt döntés születhessen a cseréket és a taktikát illetően. Azaz a stratégia valós időben készül! Míg sokan azt gondolják, hogy az üzleti élet stresszes és felgyorsult, gondoljunk csak bele, hogy az edzőknek egyik félidőről a másikra, vagy az eredmény változásának függvényében kell komoly taktikai és stratégiai döntéseket hozniuk. Egy megalapozott döntés a győzelemhez, a hiba pedig vereséghez vezethet.

Az innovatív teljesítménynövelésen, a megfelelő utánpótlás nevelésen túl, a közönség kiszolgálását is szolgálhatja egy hatékony, intuitív alkalmazás. Nincs messze az az idő sem, amikor a különféle terhelési, kardiográfos adatok integrálásával, akár a sérülések kockázata is becsülhető lesz.

A Qlik platform széles körben elterjedt már a sport világában is, hiszen ezt a rendszert használja az NFL, NHL, MLB és az NBA is. E népszerűségben annak is szerepe van, hogy manapság a legnagyobb kihívásnak a fogyasztói (szurkolói) élmények fokozása, a mérkőzések helyszínén, és a közvetítések során szerzett tapasztalatok javítása számít. Ehhez úgy kell a játékkal, a játékosokkal, az edzőkkel, a klubokkal vagy nemzeti csapatokkal kapcsolatos adatokat, információkat tálalni a média és közvetlenül a rajongók számára, hogy azok segítségével (az elemzésekkel feltárt összefüggéseket külön is kiemelve) újfajta sportélmény szülessen.

A Qlik piacvezető megoldásszállító az üzleti intelligencia terén. A Gartner Magic Quadrant piacelemzése szerint már 5 éve szerepel a piacvezető cégek között. Mintegy 36 ezer ügyfele van szerte a világon.A jövőt a big data uralja!