Magyarországon is elindítja startup programját az SAP. Az ebbe belépők nem csupán az egyik legismertebb big data technológiára fejleszthetnek egyedi alkalmazásokat, de a szoftvercég segíti őket a piacra lépésben is. A május 26-i rendezvény kapcsán a program globális vezetőjét, Manju Bansalt kérdeztük.

Az SAP nyit a magyar startupok felé. Miben ragadható meg e program lényege, és miért indította el a szoftvergyártó?

Manju Bansal: Az SAP Startup Focus olyan globális program, amely világszerte együttműködik a frissen induló vállalkozásokkal és segíti őket abban, hogy az SAP HANA platformján piacképes megoldásokat fejlesszenek ki, amelyeket aztán segítünk értékesíteni az SAP ügyfélkörének. A program a hagyományos SAP-kereteken kívül működik, bátorítja, inspirálja és támogatja a startupokat, hogy használják ki a HANA technológia nyújtotta lehetőségeket.

A program magja egy 12 hónapos virtuális akcelerátor, amelynek munkatársai a legnagyobb startup központokban – Kaliforniában, Bostonban, New Yorkban, Dublinban, Bangalorban – segítik a résztvevő startupokat. Ezek a vállalkozások nem csupán a technológiánkhoz férnek hozzá ingyen, de más költségeik sincsenek, és eszközeiket sem kell megosztaniuk az SAP-vel.

Miként segíthet az SAP technológiája abban, hogy a startupok kihasználják a big data által nyújtott lehetőségeket? Elvégre a big data – úgy tűnik – inkább az óriáscégek felségterülete, a legismertebb startup-ötletek pedig főként a mindennapok gyakorlatához és a fogyasztói felhasználáshoz kapcsolódnak.

Manju Bansal 1M. B.: A big data nem csupán egy marketingszlogen. A világszerte előállított adattömeg robbanásszerűen bővül. Digitális „lábnyomunk” minden alkalommal nő, amikor a mobiltelefonunk megcsörren, elküldünk egy emailt vagy ha az automata leolvassa a céges belépőkártyánkat – hogy csak néhány példát említsünk. A valaha előállított adatok 90 százaléka az elmúlt két évben jött létre. Ez 1800 trillió bájtot jelent, ami nagyjából 57 milliárd iPaden férne el.
Az adatok mindenütt jelen vannak, a precíziós mezőgazdasági módszerektől a hordozható okoseszközökig. Egy sikeres startupnak rendelkeznie kell big data megoldásokkal is. Ha ma nem is, holnap már bizonyosan. Ha pedig egy cég olyan megoldást fejleszt, amely valós idejű válaszreakciót követel, akkor kapóra jöhet egy olyan technológia, amilyen az SAP HANA.

Milyen feltételei vannak a programba való belépésnek?

M. B.: A startupoknak jelentkezniük kell, ennek alapján kapcsolódhatnak be a programba. Azokra a big data és a prediktív/valós idejű analitika területét célzó cégekre fókuszálunk, amelyek be tudják mutatni, milyen előnyöket nyújt az általuk fejlesztett megoldás szempontjából a HANA.

A program több országban már évekkel ezelőtt elindult. Milyenek az eredmények?

M. B.: Az SAP Startup Focus programot 2012 márciusában indítottuk el, azóta több mint 55 országból közel 2000 startup vállalkozás csatlakozott. Jelenleg több mint 150 általuk fejlesztett, jóváhagyott megoldást kínálunk ügyfeleinknek. A nemzetközi tapasztalatok alapján joggal bízunk abban, hogy több magyar startup is ezzel a technológiával válik majd sikeressé.

Nem csoda tehát, hogy a programban számos érdekes startup vesz részt, amelyek több mint 60 százaléka nem is a hagyományos SAP-piacokat célozza meg. Ilyen például az is, amely az ellátási láncok hiányosságait tárja fel valós időben, vagy a honolului Convergence CT, amely az egészségszolgáltatás területére készít biztonságos termékeket, vagy az APX-Labs, amely az olajipar és a közüzemi szolgáltatások számára készít – piacvezető – okosszemüveg-alkalmazásokat.A programban részt vevő legjobb startupokat az SAP a marketing és a sales területén is segíti: részt vehetnek olyan eseményeken, amelyek a legnagyobbak az SAP ökoszisztémájában, mint pl. a SAPPHIRE NOW vagy olyan iparági rendezvényeken, mint a Párizsi Légishow. Segítjük őket üzleti modelljük finomhangolásában, a továbbképzésben, a befektetők megtalálásában – és számos más módon is, akár nemzetközi médiumban való megjelenéssel.

Helyzeténél fogva Ön számos országban ismeri a startupok világát. Mik a közös problémák, és hogyan tud az SAP segíteni ezek megoldásában?

M. B.: A startupok problémái három fő csoportra oszthatók. Az első a technológiához való hozzáférés – méghozzá a megfelelő technológiához, a megfelelő áron. Az SAP-vel és hasonló vállalatokkal való együttműködés ebben nyilvánvalóan nagy segítséget jelent. A második a finanszírozás. Az SAP-nak kiterjedt kapcsolatai vannak kockázati befektetőkkel, inkubátorokkal, akcelerátorokkal, egyéb szervezetekkel, aminek révén segíthetünk a kapcsolatépítésben. A folytatás persze már a startupokon múlik, a pénzügyi befektetők nyilván önállóan hozzák meg döntéseiket. A harmadik fő probléma az ügyfélszerzés. Az SAP ezen a területen is támogatást nyújt: amikor egy megoldást jóváhagynak, szakértőink segítik a céget az üzleti modell finomításában és a piacra lépésben. A Go-To-Market csapat pedig a – bizonyos sikerességi kritériumoknak megfelelő – startupokat az SAP kiépült ügyfélkörével kapcsolja össze.

Az SAP a programot egy helyi rendezvényen indítja el. Mire lehet számítani?

M. B.: Itt egyrészt bemutatjuk a programot, amelynek keretében egy, a médiavilágban igen sikeres cseh startup vezetője is megosztja tapasztalatait a hallgatósággal. Érdekes kerekasztal-beszélgetéseket szervezünk, amelyek a közösségi finanszírozást, illetve azt járják körül, hogy miként lehet hatékonyan értékesíteni a termékeket, az ötleteket a különböző célcsoportok számára. Nyereménysorsolással is készülünk. A részletes programot az esemény regisztrációs oldalán lehet megtekinteni.

Ön nem csupán kívülről követi a startupvilágot, de el is indított két vállalkozást. Mi az a három legfontosabb tanács, amelyet egy „startuppernek” adna?

M. B.: Először, szerezzen külső finanszírozást. Bár sok vállalkozás saját erőből is elindulhat, a külső befektető megjelenése megerősítheti, hogy a cég jó úton jár. Ha pedig senki nem akar befektetni a cégünkbe, akkor talán ideje önvizsgálatot tartan. Másodszor, keresse meg a megfelelő partnereket/csapattagokat. A startupok világa kemény világ, létfontosságú lehet egy partner, akire – akár mint társalapítóra – támaszkodhatunk. Mindenkit óva intek attól, hogy egyedül próbálkozzon. Harmadszor, mindent kövessen el az első ügyfelek megszerzése érdekében. Akár ingyen is adhatja termékét – a hitelesség így is hatalmas mértékben erősíthető, és segíthet abban, hogy a cég utóbb finanszírozáshoz jusson.

A HANA in-memory technológia révén a memóriában, azonnal megtörténik az adatfeldolgozás, így még óriási mennyiségű adatok esetén is valósidejűséget teremt. Világszerte több mint 6400 vállalat használja e technológiát, köztük olyan cégek, mint az eBay, a Surgutneftegas vagy a Vodafone.