A 49-ik Super Bowl minden idők legnézettebb amerikai tévéműsora lett idén február 1-én, amikor az észak-amerikai football liga, az NFL döntőjében a New England Patriots 28-24-re legyőzte a Seattle Seahawks gárdáját. Az arizonai Glendaleben lévő University of Phoenix Stadium 63 ezer helyszíni nézője csupán kerekítési hibának vehető ahhoz az átlagosan 114,4 millió nézőhöz képest, akik a televíziók előtt ültek. Sőt a mérkőzés végének döntő pillanatait már 120,8 milliónyian izgulták végig.

Az NBC közvetítését azonban még ennél is sokkal többen figyelhették, mert a mérést végző Nielsen piackutató cég nem veszi figyelembe azokat a nézőket, akik sportbárokban vagy nyilvános partikon nézik az eseményeket, pedig ezeken a helyeken is tömegek voltak.

E számokat azonban nem azért jegyzik fel, hogy be lehessen írni őket a Guinness rekordok könyvébe. A mérkőzés szünetében fellépő Katy Perry a legnagyobb valaha volt közönséget tudhatta magának, ahogy a McDonalds gyorsétterem-lánc és a Budweiser sörmárka is, amelyek 30 másodperces reklám klipjeiért 4,5 millió dollárt fizettek ki egyenként.

29 Super BowlAz NBC digitális csatornái is sok nézőt vonzottak. A live webstreamet 1,3 millió ember követte, és a közösségi médiában is hasított a Super Bowl, hiszen több mint 28,4 millió tweetet posztoltak a mérkőzéssel kapcsolatban, ami szintén rekord.

Ez a sportesemény más észak-amerikai médiatársaságoknak is az év egyik csúcspontja. Az ESPN sportcsatorna 346 órányi anyagot sugárzott a Super Bowlhoz kapcsolódva, amit a hálózatukban az emberek összesen 7 milliárd percig néztek, ami megfelel 13 628 évnyi szakadatlan tévézésnek.

Jövőre február 7-én rendezik a jubileumi 50-ik Super Bowlt. A helyszín a Levi’s Stadium lesz a kaliforniai Santa Clarában. Hogy ismét minden nézettségi csúcs megdől, az nem is lehet kérdés. Csakhogy az idei tapasztalatok alapján a digitális tartalmak fogyasztása várhatóan elsöprő előretörést fog mutatni.

Egyre több rajongó igyekszik a játék legapróbb részletét is figyelemmel kísérni a számokon, statisztikákon keresztül. Igyekeznek a lehetséges kimeneteket megjósolni, s az egyes játékosok vagy csapatrészek teljesítményét a legsokrétűbben összevetni. De ehhez többnyire hiányoznak a speciális ismereteik, s különben is megfelelő technikai háttér kell a számok nagy tételeinek elemzéséhez.

Az IBM-nél ezt az igényt akarták kielégíteni, amikor lehetővé tették, hogy a Watson Analytics – egy olyan felhőalapú platform, amely megkeresi az adatok között megbúvó mintázatokat – képességeit használják a rajongók az információelemzésre és előrejelzésre.

A technológia elsődleges célja, hogy segítse a vállalkozásokat tudatos döntéseket hozni a legkülönfélébb területeken, de bárki, aki szeretné ezt az eszközt használni, megtapasztalja az erejét a Watson Analytics freemium változatával. Ez a rajongóknak hozzáférést teremt ahhoz hasonló eszközökhöz, amelyeket a profi sport csapatok szakmai vezetői alkalmaznak annak megértésére, hogy például várhatóan hány yardot fut egy adott játékos, ha megkapja a labdát, vagy milyen helyzetekben milyen dobások mellett döntenek az irányító játékosok.

„Azt akartuk, hogy a lehető legtöbb több ember kezébe jusson el ez a lehetőség, a lehető leggyorsabban” – mondta Marcus Hearne, az IBM Watson Analytics nemzetközi marketing vezetője. Szerinte éppen az a lényege ennek az erős technológiának, hogy nem kell adattudósnak lenned, ha prediktív elemzésre akarod használni.

Annak érdekében, hogy a sportrajongók már az induláskor is megfelelő eredményeket kaphassanak, az IBM feltöltött egy csomó támadó statisztikát a 2014-es NFL szezonról (amelyet SportsData LLC szolgáltatott) a saját adatbázisába. Továbbá elérhetővé tette az utasításokat és egy demót, hogy mit lehet csinálni NFL statisztikákkal a Watson Analyticsszel. (Erről mesél a Watson Analytics Storybook.)

E statisztikákból a rajongók az adatok kezelését felfedezve – vizuális megjelenítés segítségével –kihámozhatják, hogy milyen trendek érvényesültek a játékban a szezon során. Például heti bontásban elérhetik, hogy a labdalopások (interception) hogyan festettek a hazai és vendégcsapatoknál, vagy rákérdezhetnek, hogy milyen tényezők vezetnek a játékszer 6 pontot érő célba juttatásához (touchdown)?

A rajongók, akik részt vesznek a Fantasy Football közösségi csapatmenedzselő játékban, nem meglepő, hogy már használják a platformot, hogy ezzel próbáljanak meg előnyt szerezni a játékostársaikkal szemben – állítja Hearne.

Az üzleti döntéshozók számára a szoftver természetesen nem abban segít, hogy megnyerjék a Super Bowlt egy társasjátékban, hanem a könnyedség a hasznuk, amellyel komplex elemzési feladatokat teljesíthetnek. Például kivesézhetik, hogy milyen tényezők tesznek sikeressé egy értékesítési munkatársat, vagy milyen tényezők teszik lehetővé, hogy megtartsák ezt a kollégát.

Ahelyett, hogy hatalmas, és olykor áttekinthetetlen táblázatokat kellene követniük, amelyeket a cég elemzői állítanak elő időnként hosszas erőfeszítéssel, az üzleti döntéshozók megkaphatják a számukra szükséges válaszokat néhány szó, vagy egy kérdés beírásával. Például: „Most mitől növekszenek ilyen gyorsan a bevételek?” A Watson Analytics pedig a jóslási technológiáját használva mond egy választ.

„Azzal foglalkozunk, hogy képessé tegyünk minél több embert a különféle szervezetekben, hogy részt vegyenek az elemzéseken alapuló döntéshozatalban. De úgy, hogy ne kelljen megküzdeniük a szűk keresztmetszetekkel, amelyet általában a vállalati elemzőrészlegek jelentenek – fejtette ki Marcus Hearn.