A digitalizáció jelentős mértékben megváltoztatta a tanulás módját, és hatással van arra is, amit tanulunk. A vállalatok életében a munkatársak képzése – és különösen a tréningek – mögött mindig ott áll a teljesítmény javulása iránti várakozás. Ezért a képzések hatékonyságának mérhetősége is egyre fontosabb szempont.

Idén május 17-e és 20-a között, a floridai Orlandóban rendezték az ATD 2015 nemzetközi oktatási és fejlesztési konferenciát és kiállítást. „Ismerd meg ma a tréning- és a fejlesztési szakma holnapi trendjeit” – hirdette a több száz előadót és kiállítót felvonultató rendezvény jelmondata, és a kiállítás plakátjaira emellett a „tartalom, közösség, globális perspektíva” jelszavak is felkerültek. Az Association for Talent Development (ATD) által rendezett esemény üzenetei mind arra utaltak, hogy az emberek tehetségéből a lehető legtöbbet kell kihozni, mert ez az egyéni fejlődés, a vállalati fejlődés és akár a globális fejlődés egyik legfontosabb útja.

A negyven országból közel 11 ezer résztvevőt felvonultató megarendezvényen részt vett Serényi János, az Értéktrend Consulting ügyvezető igazgatója is. Beszámolója szerint a kiállításon jó néhány olyan szimulációs és e-learninges platform kereste gazdáját, amely – sok egyéb mellett – a mérés különféle lehetőségeit kínálta. E megoldások révén a cégek szakértői megtudhatják, hogy a dolgozók melyik nap, milyen témában, mikor és mennyit tanultak. Képet kaphatnak arról, hogy a képzésben résztvevő hány kérdésre, milyen gyorsan, milyen hibaszázalékkal adott választ. Megtudhatják, hogy az egyének, a csoportok teljesítménye hogyan viszonyul egymáshoz, milyenek a másokkal összevetésben kialakuló arányszámaik, hogyan festenek fejlődési tendenciáik. Emellett különböző egységekre lebontva láthatók a fejlesztendő területek is, és információ kapható a saját dolgozók tudásszintjéről iparági összehasonlításban is, sőt akár a hazai és a nemzetközi trendek alakulásának összevetésére is mód van.

Maláj közjáték

A nemzetközi tréningtechnológiai piacon igen nagy a verseny, így Serényi Jánosnak a hideg futkosott a hátán, amikor idén januárjában a következő e-mailt kapta az Értéktrend malajziai partnerétől: „Kedves János, egy csalódásról kell beszámolnom. Nagyon örültünk, amikor tavaly októberben megismertük az önök által kifejlesztett szimulációs rendszert. Azt gondoltuk, hogy ennek segítségével egyedülálló tréningszolgáltatásokat nyújthatunk neves ügyfeleinknek. Ezért megvásároltuk a rendszert, aminek használatát be is tanították Koppenhágában. Az idei esztendőt a FreeRunner bevezetésével akartuk indítani, de rá kellett jönnünk, hogy a kommunikációs, prezentációs tréningjeinken csak sok zökkenővel működik a rendszer…

A kollégáival együtt értetlenül álltak a helyzet előtt. Egyrészt mert a technológiát zavartalanul használták a tréningjeik során, másrészt mert az ügyfeleikhez – például a meglehetősen igényes Fundamenta Akadémiához – kihelyezett szimulációs rendszerekről is jó visszajelzéseket kaptak. A rendszert megismerők és használók között sok a közismerten kritikus friss diplomás, akik szintén elégedettek voltak. Megvizsgálták a lehetséges problémákat egy belgrádi ügyfelüknél is, de náluk sem volt gond.

Végül kiderült, hogy a gondokat a malajziai internetes szolgáltatás bizonytalanságai okozzák. Ezért úgy fejlesztették tovább a rendszert, hogy az webes kapcsolat nélkül is biztonságosan működjön. Az új programot sikeresen telepítették Malajziában. Időközben egy jelentős kínai megrendelő is csatlakozott a partneri körhöz, és jó tapasztalatokról számolt be.

De ekkor Kuala Lumpurból egy újabb e-mail jött. Az üzenet szerint a kommunikáló, prezentáló személy aktuális stressz szintjét mérő biofeedback szerkezet nem működött. Azonnal kértek egy fotót arról, partnerük miként használja az eszközt. A képről kiderült, hogy – noha a használati utasítás részletes szöveges és vizuális segítséget ad – az ujjbegyre fordítva helyezték fel a biofeedbacket, és ez okozta a galibát.

Serényi János szerint téved, aki azt hiszi, hogy az ilyen problémák egyediek. A digitális világ rohamos fejlődésének köszönhetően a legtöbb iparágban, szolgáltatási területen óriási mértékben megnőttek az innovációs lehetőségek. A vevőre, fogyasztóra vadászó cégek érthető módon egyre több hasznos, praktikus, látványos, szórakoztató, vonzó stb. funkcióval ruházzák fel kínálatukat. A célcsoportok pedig ezt el is várják.

Ugyanakkor e körnek van egy olyan igen jelentős szelete, amely a termék, a szolgáltatás egyszerű működtetését, használatát is kiemelten megköveteli. A fejlesztőknek, gyártóknak, marketingeseknek tehát mérlegelniük kell: melyik célcsoportoknak ajánlják a mindig megújuló csúcstechnológiát, és kiknek segítenek többet az igényszintjükhöz és technikai felkészültségükhöz igazodó, olcsóbb, de éppen ezért alkalmanként visszafogottabb képességű változatokkal.

ÍGY MŰKÖDIK A FREERUNNER

A FreeRunner szimulációs rendszer segítségével a résztvevő frissen megszerzett ismereteit érlelheti tapasztalattá. Az életszerű helyzetekben zajló gyakorlatok segítik a prezentációs stressz kezelését, megszüntetését. A résztvevő a tréningcsoport többi tagjának tart prezentációt. Hallgatósága visszatérően kellemetlen kérdésekkel, barátságtalan megjegyzésekkel és viselkedéssel zavarja meg az előadót. E közjátékok módját és időpontját a tréner határozza meg. Az eseményekről két párhuzamos videofelvétel is készül. Az egyik rögzíti az előadó teljesítményét, míg egy másik kamera a közönség aktivitásáról készít felvételt. A szimuláció alatt egy speciális biofeedback eszköz méri az előadó stressz szintjének változásait.

FREERUNNER

A gyakorlat során gyűjtött információkból egyetlen videofájl készül, amit a résztvevők kivetítetve megtekinthetnek, majd csoportosan elemezhetnek. A video lehetővé teszi a tartalmi, a verbális és a nonverbális szempontú értékelést. Így azonosíthatóvá válnak az előadót leginkább megterhelő helyzetek. Erre épít a szimulációt követő értékelés és coaching. A biofeedback értékváltozásai – a stressz mellett – objektív módon jelzik azokat a kompetencia területeket is, amelyeken az előadónak fejlesztésre van szüksége.

A közönségről készült felvétel elemzése segíti a csoport nonverbális üzeneteinek megértését, azok megfelelő kezelését. A két kamera által párhuzamosan elkészített felvétel – a stressz szint változásaival gazdagított – információi képet adnak a csoport együttműködési szándékairól, adottságairól és lehetőségeiről is.

A tréner vezetésével a csoport együttesen elemzi az egyes szituációkat. Áttekinti azok veszélyeit és megoldási lehetőségeit. A FreeRunner rendszer objektív értékeléssel segíti a valóságos, ugyanakkor kontrollált szimulációs környezetben a gyakorlást, az ismeretek – üzleti kockázatoktól mentes – tapasztalattá érlelését.