A sportélet képviselőit gyakran hívják, hogy a sikerhez vezető út megtalálását, és a rajta történő haladást oktassák. Sokak szerint ugyanis hasonló módszerek vezetnek eredményre a sportban, mint az üzleti életben. Most fordult a kocka, s úgy tűnik, a sport tanulhat az üzleti világban már bizonyított ICT technológiákból.

Megszólal a síp, és felvillanak a fények a több méter magas ketrecben. Pár másodpercen belül valamelyik adagolóból nagysebességgel érkezik a focilabda, amelyet a játékosnak a leggyorsabban be kell rúgnia a meghatározott keretbe. A footbonaout megoldás nemcsak a labdakezelést, hanem a gyors reagálást is gyakoroltatja a focistával. Ez csupán az egyik eszköz, mellyel a TSG Hoffenheim csapata a legjobbjait képzi. Az innováció nincs távol a német Bundesligában szereplő focicsapattól, aminek egy másik példája a Helix használata, amely a játékosok kognitív képességeit trenírozza.

Egy moziteremszerű helyiségbe lép a játékos, ahol a focipálya elevenedik meg a 180 fokos rálátást megengedő vetítővásznon. Rövid jeleneteket mutatnak, amelyekből vissza kell idéznie, hogy például ki merre állt, milyen irányba futott. Mielőtt a vetítőrendszerre álltak volna át, egy tableten keresztül végezték e gyakorlatot. A Helix mögött az SAP áll, a szoftvercég egy házon belüli fejlesztését ajánlotta fel a sportegyesületnek. Az üzleti szoftvergyártó a sport ágazatban is babérokra tör, a megoldásait a pályákon és edzőközpontokban is terjesztené.

„A technológiának köszönhetően mára közelebb lehet hozni a sporteseményeket, sportolókat a szurkolókhoz, valós időben lehet elemezni a meccseket, és hatékonyabbá tehető a klubcsapatok működése” – mondta Turóczi Gábor, az SAP Hungary Kft. szakértője.

26-27 oldal SAP2A walldorfi szoftveróriás 2013-ban jelent meg a sport világában, s mára több mint 500 ügyfele van az általa „sport és szórakoztatásnak” nevezett iparágban. Megrendelője a Bayern München, a Gremio, de az NFL is. A nemzetközi figyelem akkor esett rájuk, amikor kiderült, a német fociválogatottal dolgoznak közösen, egy valós idejű meccselemző szoftveren. A nemzetközi média a világbajnokság után a csapat tizenkettedik játékosaként hivatkozott erre. A mára kereskedelmi forgalomban kapható megoldás a lehető legalaposabban elemzi a játékosok teljesítményét. Méri többek között, hogy mennyit futottak az egyes játékosok, mekkora volt a gyorsulásuk, milyen labdatartási mintáik vannak, mennyire biztosak a passzaik, vagy éppen milyen területet védtek az egyes játékosok. Mivel könnyen összehasonlíthatóvá válnak az egyes futballisták, jobbá tehető a csapat taktikai képessége is.

Ugyanezt a rendszert alakította át a saját igényei szerint a cseh jéghoki szövetség, amely szintén a hazai világbajnokságára készülve kívánta csúcsra járatni a nemzeti csapat teljesítményét.

Szenzorokkal, kamerákkal

Szenzorokat az érvényben lévő szabályozások miatt nem lehet „éles” futballmeccsen használni. A tréningeken azonban további eszközök is segíthetik az edzők munkáját. A Hoffenheim csapata azt is tesztelte, hogy az okosszemüvegre vetített valós idejű információkkal miként tehető még hatékonyabbá az edzésmunka, annak ellenőrzése.

A sisakba erősített kamerából, és szenzorokból dolgozik az a díjlovaglók számára bemutatott megoldás, amelyet az egyik legnagyobb lovas versenyen tesztelt a német olimpiai bajnok Ingrid Klimke. Ebben a ló, és lovas szívverésétől kezdve, az aktuális sebességen át megannyi szempont szerint vizsgálható a sportoló felkészültsége, és így fejleszthető. E megoldásokkal átértékelődik a zsigeri alapú „tedd ezt, meg azt” típusú edzői utasítás időszerűsége.

Turóczi Gábor szerint ezért az edzőképzésben is helyet kellene kapnia, hogy miként befolyásolja a technológia fejlődése a sportot. „A technikai sportokban már több éve megszokott, hogy az adatokat folyamatosan elemzik. Egy-egy Forma-1 autó esetén akár több tízezernyi adatot vizsgálnak a verseny közben, hogy maximalizálják az istálló eredményeit. A változás abban van, hogy a valós idejűséget lehetővé tevő technológia olyan sportokban is megjelenik, mint a tenisz, a krikett vagy a golf” – mutatott rá az SAP szakértője.

Vezető vitorlásversenyeken mára magától értetődő, hogy a pillanatnyi helyzet mellett akár olyan adatokat is nyomon lehet követni többek között, mint az aktuális széljárás, a hajók egymáshoz viszonyított pozíciója és sebessége. Ez új utakat nyit a szurkolói élmény terén is, hiszen a korábban csak a helyszínen érzékelhető tényezők miatti izgalmat is elhozza a parton lévő szurkolókhoz.

26-27 oldal SAP1A teniszmeccseken pedig immár a szurkolók is megtekinthetik az egyes labdamenetek jellemzőit. Az okos készüléken elérhető alkalmazás felruházható statisztikai adatok lekérdezési lehetőségével. Ekkor már sportkommentátorra sincs feltétlenül szükség, hiszen minden fontos, és valós idejű információt a szurkoló elér a telefonján. Ez akár jó módszer lehet arra hazánkban, hogy a fiatalok újból elkezdjenek meccsre járni, hiszen a helyszíni drukkolás új élményekkel gazdagodik a technológia segítségével, nyomon lehet követni számos teljesítményelemet, s ennek alapján lehet értékelni és biztatni a játékosokat.

Mobillal többet költhet a szurkoló

Éppen a mobiltechnológia segít egy másik területen is, a merchandisingnál. A klubcsapat által márkázott sporteszközök értékesítését személyre szabott ajánlatokkal lehet megnövelni. Míg az értékesítési erőfeszítések eddig jellemzően kimerültek abban, hogy egy ideig kedvezményekkel árulták a focicipőt mindenki számára, ezzel sokan nem éltek. De ha nyomon lehet követni, hogy egy rajongó korábban a melegítők íránt érdeklődött a klubcsapat honlapján, a meccsre kilátogatót helyben lehet személyre szabottan, az adott ruházatra vonatkozó üzenettel, kedvezménnyel becsábítani a stadion boltjába.

A meccs szüneteiben olyan információkkal is szolgálni lehet a szurkolók kényelmét, hogy például amelyik mosdó előtt várakoznak a legkevesebben, vagy exkluzív információhoz juthat kedvenc sportolójáról.

A modern technológia azok számára is hasznos, akik inkább a fotel kényelmét választják a meccsre járás helyett. A statisztikai adatok alapján fantáziacsapatokat lehet összeállítani, egyedi szempontok szerint vizsgálni az adott ligák legjobb játékosait. Ők is komoly célcsoportot jelentenek a klubok számára, hiszen csupán az amerikai foci fantáziaváltozatával 30 millió amerikai játszik. Az NBA esetében például azt tapasztalták, hogy a statisztikák teljes körű elérhetővé tételével, ennek villámgyors elemzési lehetőségével több mint 50 százalékkal több látogatót vonzott az új funkciókkal felvértezett oldal.

„Magyarországon azt tapasztaljuk, hogy egyre több sportklub érdeklődik a sportmegoldásunk iránt. Idő kérdése, hogy valamelyik magyar klubcsapat is ugyanazt a technológiát használja, mint például a Bayern München” – jelentette ki Turóczi Gábor, aki beszámolt egy tesztelés alatt álló megoldásról is, amely a sérülések megjósolására alkalmas. A nagy tömegű információból ugyanis nemcsak egyénre szabott edzéstervet lehet készíteni.

Sérülések helyett

Egy felmérés szerint a játékosok sérülései és azok kezelése a négy európai futball topligában átlagosan 12,4 millió dolláros kiadást okoztak a csapatoknak. Meglepő adat, hogy a focistáknak évente kifizetett összeg akár 10-30 százalékának megfelelő mennyiségű pénzt veszíthetnek ezek a klubok a sérülések miatt. Az „Injury Risk Monitor” lényege, hogy a játékosoknál felmérik a sérülést kiváltó okokat, és a sportoló terhelésének követésével a rendszer jelzi, hogy mikor áll fenn annak veszélye, hogy baj történik. A szoftvert úgy tervezték, hogy a sportolóról rendelkezésre álló adatokat – korábbi sérülés, edzésprogram, fizikai állapotfelmérő tesztek eredményei, aktuális terhelés stb. – vesz figyelembe és ezek alapján, egy algoritmus segítségével jósolja meg a sérülés kockázatát. Így az orvos, az edző még időben elvégezhetik a szükséges beavatkozásokat, esetleg javasolhatják a terhelés módosítását. Azaz a technológia hatékony alkalmazásával nemcsak a klub spórol jelentős összegeket, hanem a sportoló karrierje is meghosszabbítható.

A HANA

A sérülést előrejelző rendszer mögött ugyanazt a HANA technológiát találjuk, amelyhez kapcsolódó fejlesztések Magyarországon is zajlanak. Markus Hilken, az SAP hazai fejlesztőközpontjának vezetője szerint a HANA korlátlan mennyiségű információt képes villámsebesen elemezni. Ennek előnyeit használják ki azok az újgenerációs megoldások, amelyeket a hazai mellett a világpiacra is készít a több mint 250 főt foglalkoztató budapesti központ. E technológiát már közel 10 ezer vállalat használja világszerte.