Ékszerbe rejtett személyi utazástervező, interaktív videofal a hotelszobában, víz alatti szállás, hologramos útbaigazítás a reptéren – nem a legújabb hollywoodi sci-fik kellékei ezek, hanem jövőbeli utazásaink természetes velejárói.

A Skyscanner globális utazási keresőoldal Az utazás jövője című tanulmányában jövőkutatók, tudósok és technológiai szakemberek segítségével próbálta felvázolni, miként fog kinézni egy pihentető vakáció egy évtized múlva, és milyen lesz TOM (Traveler of the Millennium), a jövő turistája.

A tökéletes fogyasztói élmény szolgálatában

A jövőben a tökéletesen személyre szabott élmény áll majd az utazások középpontjában. Technikai eszközeink folyamatosan gyűjtik majd az adatokat rólunk, feljegyzik kedveléseinket, preferenciáinkat, és ezek alapján érdeklődésünknek megfelelő ajánlatokat tesznek elénk további kérdések nélkül. A kommunikáció gyors és hatékony lesz, eszközeink érthető, hétköznapi nyelven fognak beszélni velünk.

A jóslatok szerint a szinte tökéletes utazás összeállításához az ötlettől a foglalásig elegendő lesz mindössze egyetlen óra. Saját e-ügynökünk segítségével 3D-s virtuális sétát tehetünk a kinézett városban, vagy szállodában. Ha elégedettek vagyunk, nem kell a foglalással és a pénzügyek intézésével törődnünk, mindezt egy mesterséges intelligenciával feltöltött eszköz – az úgynevezett digitális útitárs – megteszi helyettünk.

A miniatürizálás és a nanotechnológia fejlődésének köszönhetően útközben sem kell majd lemondanunk e-ügynökünkről, amely velünk lesz a viselhető eszközeinkben, például egy aprócska ékszerben vagy az óránkban is. Digitális útitársunk a folyamatos internetkapcsolatnak köszönhetően saját idegenvezetőként is funkcionál, aki megtervezi ideális útvonalunkat, és megmutatja a minket érdeklő látványosságokat. Sőt reagálhat az útközben felmerülő esetleges nehézségekre, megoldandó feladatokra is.

Alistair Hann, a Skyscanner technológiai vezérigazgatójának jóslata szerint a digitális útitárs bevezetése nemcsak a tervezést és a foglalást fogja megváltoztatni, hanem az utazási élményt is. Segítségével megértethetjük magunkat a kínai taxissal vagy lefordíthatjuk az orosz nyelvű, cirill betűkkel írt étlapot. Mindezek eredményeképp sokkal szabadabbak leszünk: az utazás során felmerülő kockázatok és stresszfaktor kilövésével nem kell mást tennünk, csak átadni magunkat az élményeknek.

A jövőt a big data uralja! A Cisco Systems számításai szerint 2020-ra 50 milliárd eszköz kapcsolódik majd az internethez, és így gyűjthet adatokat rólunk. A márkák még inkább hozzáférést akarnak majd minden tevékenységünkhöz az online térben, legyen szó közösségi oldalakon lévő aktivitásunkról, keresési előzményeinkről vagy csak az e-mailezési szokásainkról. Tíz éven belül a szoftverek képesek lehetnek leolvasni az érzelmeket az arcunkról, illetve felépíteni a felhasználók digitális DNS-ét a preferenciáik alapján. Az így nyert adatok elemzéséből pedig finom képet kaphatnak a fogyasztók preferenciáiról és jövőbeli szükségleteiről.

A jövő szolgáltatásai: repülés és szálloda

Az élmény kiemelt jelentőséget kap majd az utazások kiegészítő szolgáltatásai, így a repterek és a szállodák esetében is. A rólunk gyűjtött adatok segítségével itt is az igényeknek leginkább megfelelő szolgáltatásokkal és szórakozási lehetőségekkel céloznak meg minket.

Optimista jóslatok szerint a reptéri idegeskedést a jövő évtizedben felválthatja a gördülékeny ügyintézés és az élményalapú fogyasztás. Már a repülőtérre vezető út sokkal kényelmesebb lesz az ígéretek szerint: a taxikban lévő internetkapcsolatnak köszönhetően családunkkal, barátainkkal akár 3D-ben beszélhetünk. A reptéren aztán további élmények várnak ránk: a tranzitállomások igazi luxus élményközpontokká válnak, ahol masszázsszékek, virtuális vásárlás, 3D mozi, tetőteraszos medence és jógaterem várnak majd.

23_25_Biomteric_scanA technikának köszönhetően a check-in is gyorsabbá és stresszmentesebbé válik. Az útlevelet felváltja a biometrikus adatlap (amely arc- és retinaazonosításon alapul), a táskákra digitális azonosító kerül, az utasok pedig a hologram személyzet iránymutatásai alapján foglalhatják el helyüket. A repülőgépeken szintén élvezhetjük a technológiai fejlődésnek köszönhető luxust. A kényelmes, testalkathoz alkalmazkodó ülésekben egyéni klímaberendezés, illetve holografikus és kommunikációs szórakoztatóközpont lesz, amely lehetővé teszi például a 3D-s csevegést ismerőseinkkel. A hely egy kényelmes virtuális nappali és iroda keverékét mintázza majd.

Bárhová is menjünk, ha hotelben szállunk meg, jelentősen eltérő élményben lesz részünk, mint most. Tíz éven belül nem lesz szükség élő személyzetre ottlétünkkor. A hotelszobák olyan digitális, szuper-interaktív terekké alakulnak, ahol még a párnákba is beágyazzák az elektronikát, hogy nyakmasszázzsal ébreszthessen reggel. A falakon nagyfelbontású képeket látunk majd barátainkról vagy családunkról. A kikapcsolódásunkat hologramos személyi edző is segítheti. A zuhany pedig hangtechnológiát is bevet majd, hogy minden szennyeződést eltávolítson rólunk, és egy jelzőlámpa-rendszer mutatja, ha kellően tiszták vagyunk.

A jövő álomutazásai: A víz alatti hoteltől a súlytalanságig

Nemcsak a foglalás módja változik meg a jövőben, hanem egészen mások lesznek a divatos vágyott úti célok is. A következő évtizedre nem lehetetlen az űrutazás vagy a víz alatti hotelek elterjedése, illetve tovább növekszik a különleges helyszínek és a bennfentes, helyi információk iránti igény.

23-25_NASA_airplan

Űrutazás. A jövőkutatók nem tartják elképzelhetetlennek az esetleges jövőben a turisztikai célú űrutazások elterjedését. Sőt: egyes iparági pletykák szerint a Foster + Partners építésziroda az Európai Űrügynökséggel egy olyan projekten dolgozik, amelyben azt kutatják, miként tudnának 3D-nyomtató segítségével építkezni a Holdon. Bár az űrutazás a jövőben is luxusnak fog számítani, az élmény fapados változatán már dolgoznak: a World View Enterprises már jövőre 20 mérföld magasban földkörüli pályán repítené a vállalkozó kedvű utasokat, akik megtapasztalhatnák a súlytalanság élményét.

Víz alatti élmények. Egy évtizeden belül a víz alatti szálloda teljesen természetesnek számít majd, és a víz alatti turizmus minden bizonnyal az űrutazás népszerűségével vetekedhet. „Úgy vélem, a víz alatti turizmus könnyebben elterjedhet, mert több a látnivaló a mélyben, mint az űrben” – állítja Gareth Williams, a Skyscanner vezérigazgatója. Dubajban már most is léteznek olyan szállodai szobák, amelyek ablakából nem a tengerfelszínt és a naplementét csodálhatjuk, hanem a mélységet és az ottani gazdag élővilágot.

Utazás a helybéliek tapasztalatával. Az utazók közötti együttműködésen alapuló szolgáltatások a következő évtizedben letarolják a világot. A közösségi szállásmegosztó portál, az Airbnb már most is óriási népszerűségnek örvend, és ez vélhetően a jövőben sem fog változni. Az előrejelzések szerint a következő évtizedben az emberek 5-10 százaléka adja bérbe turistáknak az otthonát. Az utazás egyre inkább közösségi élménnyé válik (azonos preferenciájú emberek közös programokon vehetnek részt anélkül, hogy korábban ismerték volna egymást), és ez jelentős szeletet szakít majd ki a hagyományos turizmusiparból. Az új eszközök is segítik majd az együttműködést a turisták és a helyiek között, sokkal lokalizáltabbá és személyesebbé téve az utazást.

Különleges úti célok, extrém nyaralások. Akik különleges nyaralásokkal szeretnének kérkedni, vélhetően a jövőben is extrém célpontokon néznek majd a kalandok után, és még keresettebb lesz az „első” és az „utolsó” turista élmény. Sok utazó szeretne az első turista lenni az úgynevezett „tiltott zónákban”, amelyek elérhetetlennek számítanak konfliktusok, politikai instabilitás miatt. Legalább ilyen népszerű lesz ennek ellentéte is: az utolsók között lenni, még utoljára megnézni egy megsemmisülés előtti helyet vagy egy kihalás előtt álló fajt. Libanon lesz az új Dubaj, és Angola népszerűsége is megnőhet, ahol a szerencsés keveseknek olyan életre szóló élményben lehet például részük, minthogy utolsóként látják a csupaszpofájú tamarint a faj kihalása előtt.

Személyre szabott jövő

A technikai fejlődés hihetetlenül felgyorsult az utóbbi évtizedben. Tíz éve Mark Zuckerberg épp csak bemutatta a Facebookot, még nem voltak okostelefonok és a vezeték nélküli internetes megoldások is gyerekcipőben jártak. Mára mindez életünk természetes, sőt elengedhetetlen részét képezi. Éppen ezért a következő tíz év olyan fejlesztéseket tartogathat számunkra, amelynek most még csak a csírái látszanak, vagy elképzelni sem tudjuk őket. A fenti jóslatok persze nem bizonyos, hogy megvalósulnak vagy sikeresek lesznek. Ugyanakkor van egy közös elem mindegyikben, amely jól mutatja a jövő fejlődésének irányát: olyan fogyasztót képzelnek el, aki egyedi, teljesen személyre szabott élményeket keres majd. Így csak annak lesz esélye megélni a turisztikai piacon, aki képes lesz erre az igényre építeni vállalkozását.

Meixner Boglárka