A hiperskálás vállalkozások – kihasználva a digitális technológia lehetőségeit – hatalmas mennyiségű adatot dolgoznak fel, és juttatnak a piacra, amivel befolyásolják az erőviszonyokat, s olyan új üzleti modelleket hoznak létre, amelyek hatékony, új versenyzők előtt nyitják meg a felemelkedés lehetőségét.

A digitális üzleti megoldások számos ágazatban mérséklik a piacra lépés minimális költségeit, és alakítanak ki olyan nagy sebességű előző sávokat, amelyeken gyorsan felnőhetnek a vállalkozások – állítják a McKinsey kutatói, Michael Chui és James Manyika. A hiperskálán utazó vállalkozások erősen törekszenek az új szabályok kialakítására, és a digitalizálást olyan radikálisan erőltetik, ami szembe megy a skálázás hagyományos menedzsment gyakorlat által elfogadott mértékén és összetettségén. Ezek a vállalkozások a felhasználók, a vásárlók, az eszközök, vagy az interakciók százmillióinak, milliárdjainak vagy még ennél is nagyobb tömegének adatait használják.

Külön-külön vizsgálva minden ilyen vállalkozás speciális esetnek tűnik. Másban utazik ugyanis a Google, amely körülbelül négy milliárd keresést dolgoz fel naponta, más csinál a Twitter, amikor naponta 500 millió tweettel foglalkozik egy nap, mást tesz az Alibaba, a világ legnagyobb e-kereskedelmi piaca, amely 254 millió megrendelés létrejöttét segíti elő minden nap. A hiperskálás üzlet akkor kezdett igazán komolyan festeni, és eltávolodni a keresésektől és a közösségi médiától, amikor a bankszektorban és a kereskedelemben is megvetette a lábát.

Boeing787

A hiperskálázás további területeket hódíthat meg, ahogy olcsóbbak lesznek a számítástechnikai erőforrások, a szenzorok, s a kommunikáció felgyorsítja a digitális technológia üzleti célú alkalmazását. Például csak Kínában a digitális mobil- és hangszolgáltatások 760 millió előfizetőre terjednek ki, a hitelkártya rendszerek több milliárd tranzakciót bonyolítanak le, és a termelőágazatokban is kialakulóban van egy új hiperskálás szegmens a dolgok internetének köszönhetően, amely hatalmas tömegű adatáramlást eredményez gép és gép között. Jól illusztrálja ezt a Boeing 787 Dreamliner utasszállító repülőgép, amelynek hajtómű párja naponta egy terabájtnyi információt generál.

A sok adat feldolgozása lehetővé teszi, hogy bizonyos folyamatok automatizálttá váljanak, s ezek költségei egye kisebbre csökkenjenek. Azok a vállalatok, amelyek nincsenek felkészülve a hiperskálás módszerek által létrehozott új helyzetre, lépéshátrányba kerülhetnek, és kieshetnek a versenyből. A digitalizálás a hálózati hatások révén katalizálja a gyors növekedést, és szinte nullára erodálja az adattárolás, az adattovábbítás és adatreplikáció kiadásait. Az olyan vállalkozások, mint az Amazon vagy a Google tranzakciók milliárdjait végzik el teljesen automatizálva, ami ezeknek a cégeknek jelentős működési és pénzügyi bevételt, profitot és piaci kapitalizációt eredményez. Különösen egy munkavállalóra vetítve vannak kirívó előnyben a hagyományosan működő társaságokkal, de még a digitálisan működő versenytársakkal szemben is.

Jól mutatja ezt a tendenciát az amerikai ipar két nagy központjának, Detroit autógyárainak és a Szlilícium-völgy tech cégeinek összehasonlítása. A legnagyobb három autóscég 1990-ben 250 milliárd dollár nominális bevételt termelt, az együttes piaci kapitalizációjuk 36 milliárd dollár volt, és 1,2 millió ember foglalkoztattak. A három legnagyobb vállalat a Szilicium-völgyben 2014-ben 247 milliárd dollár nominális jövedelemre tett szert, a piaci kapitalizációjuk meghaladta az 1000 milliárd dollárt, és mindössze 137 ezer embert alkalmaztak.

És a hiperskálás átalakulásnak még csak a legelején tartunk. Ha mindazok az eszközök, amelyeket az Amazon a könyvkereskedelemben alkalmaz, megjelennének a lakossági szolgáltatásokban, és webes- meg felhőtechnológiát alkalmazva szabadon elterjednének, az teljesen új üzleti ökoszisztémákat hozna létre szinte teljesen magától. Chui és Manyika szerint ezeket a módszereket és lehetőségeket ideje volna megérteni.