Az SAP változóban van. A baden-württembergi Walldorfból irányított cég számos kezdeményezése és megoldása azt mutatja, hogy el fog halványulni az a kép, ahogyan sokan ismerték a vállalatirányítási szoftvereket gyártó óriást. Az SAP ugyanis a fiatalok márkája is szeretne lenni. Az átalakulásról Simon Kaluza, a szoftvercég regionális igazgatója beszélt.

Az SAP a szoftvergyártást aligha adhatja fel, tehát azon belül kell új utakat járnia. De miféléket?

Simon Kaluza: Olyan szoftvereket készítünk, amelyek segítségével hatékonyabban működnek a vállalatok. Nemrég számoltam össze, hogy több mint 3 ezer megoldás volt a portfoliónkban. Megoldásainkkal ott vagyunk a mindennapok mögött: a világ GDP-jének közel háromnegyede fut át a rendszereinken. Néhány példa: a világ sörgyártásának 72 százaléka, és minden második márkás farmere az SAP rendszerek segítségével jut el a fogyasztókhoz. E példák is mutatják, hogy egykor ugyan az ERP megoldása tette naggyá az SAP-t, de ma már teljesen új vizeken is evezünk.

Iparági megoldásokban korábban sem állt rosszul a cég, akkor mi változott meg az utóbbi időben?

50-51_Simon_Kaluza_SAPS. K.: A legnagyobb váltást a HANA technológia kifejlesztése hozta, amely minden termékünk alapjává válik. Ez az úgynevezett in-memory adatplatform a növekedés kulcseleme. Leegyszerűsítve, ez a big data kihívásra adott válaszunk. Az adatrobbanás mindenhol jelen van. A vállalatoknak és a kormányzati intézményeknek arra van szükségük, hogy megértsék a digitális univerzumban zajló folyamatokat, adott esetben megelőzzenek problémákat.

Mára a technológia – például a HANA – segítségével lehetővé válik, hogy azelőtt felderítsenek egy hibát, mielőtt az megjelenne a gyártósoron. Ugyanez igaz a sportban is: már van olyan megoldásunk, amely egy sérülés bekövetkeztének valószínűségére hívja fel az edzők figyelmét. Sportmegoldásaink nemcsak azt teszik lehetővé, hogy hatékonyabban működjenek az egyedi igényeket támasztó sportklubok, jobbá váljon a sportoló eredménye, sikeresebb legyen egy taktika, hanem élvezetesebbé teszik a játékot a szurkolók számára is azáltal, hogy adatokkal kiegészített szurkolói élményt kaphatnak a lelátókon. SAP megoldások vannak már többek között a teniszben, a kosárlabdában, a krikettben, a vitorlázásban, a díjlovaglásban és a golfban is, legutóbb pedig a cseh hokiszövetség döntött annak a megoldásnak a bevezetése mellett, amely hozzájárult a német focicsapat világbajnoki győzelméhez. Jelen vagyunk többek között az okos városok kialakításánál, a hatékonyabb egészségügy megteremtésében, a testen hordható elektronikai szerkentyűket üzletileg is hasznos, jövedelmező területté alakításában. Az SAP jelenleg 25 iparág számára kínál végponttól-végpontig terjedő megoldásokat.

A vállalatok életében megjelentek, és mára szélesen elterjedtek a felhők, számos könnyebbséget, de sok fejtörést is okozva a szakembereknek. Mit gondol a szerepükről?

S. K.: Érdekes evolúción megy át a felhő. Míg korábban a zöld szempontokat, kedvezőbb üzemeltetést hangsúlyozta az üzleti élet, a vállalatok valójában más indokok miatt fogtak bele a cloud megoldások használatába. Azt várták, hogy segítséget kapnak a fejlődés gátjává váló komplexitás kezelésében. A felhőtechnológiával gyorsan, hatékonyan tudnak alkalmazkodni a változó világ kihívásaihoz. A túlzott komplexitás rejtett költség egy vállalatnál: egy felmérés szerint a profit 10 százalékának elvesztését is eredményezheti.

Mi tehát abban is segítünk a cégeknek, hogy realizálhassák e plusz bevételi lehetőségeket. Az SAP már azelőtt felismerte e technológia diszruptív erejét, hogy ez a szemlélet széles körben elterjedt volna. Ez is hozzájárult, hogy a hagyományos, on-premise piachoz méltó pozíciót értünk el a felhőben. Felvásárlásoknak köszönhetően a legnagyobb üzleti cloud szolgáltatóvá váltunk.

Tapasztalhatók-e különbségek e területen a közép-európai vállalatok felkészültségében?

S. K.: A régió vállalatai az elmúlt években lassabban vették igénybe az új technológiai eszközöket, de idén már jelentős változást tapasztaltunk. Azt látjuk, hogy a vállalatok felismerik a digitális gazdaságban rejlő lehetőségeket. A digitális átalakulás sok országban az úgynevezett omnichannel megközelítéssel megy végbe. A cégek új értékesítési és marketingmodelleket keresnek, hogy magukhoz kössék a vásárlóikat. A mai kor fiataljai más elvárásokat támasztanak egy céggel szemben, mint 5-15 évvel korábban, és ebben a változásban óriási szerepet tölt be az okostelefonok, közösségi hálózatok generálta állandó jelenlét, a mindig elérhetőség, az „always on” állapot és szolgáltatás.

A millenials jelzővel illetett fiatal korcsoportról számtalan felmérés született. Ön szerint is olyannyira másként gondolkoznak, mint ahogy kirajzolódik a kutatásokból?

S. K.: Nemrég volt szerencsém az egyik, fiatal tehetségeket megszólító programunk zsűrijében részt venni. Teljesen le voltam nyűgözve, mennyire másképp tekintenek bizonyos üzleti problémákra. E fiatalok abban is segítenek bennünket, hogy kiemelkedő felhasználói élményt nyújtó alkalmazásokat készítsünk. Manapság ez a legfontosabb értékelési szempont, amikor egy-egy új szoftver bevezetéséről döntenek.

Sokat teszünk azért, hogy a fiatalok megismerjék az SAP-nál elérhető lehetőségeket, többek között a munkaerő, az egyetemisták és a vállalkozások támogatása területén. Jelenleg is keresünk fiatal tehetségeket például budapesti fejlesztőközpontunkba. Itt olyan területeken tudják ötleteiket kamatoztatni a fiatalok, mint például a mobilappos, HANA-, felhő- és logisztikai megoldások fejlesztése. Közel félszáz nagy nevű egyetem tagja az University Alliance programnak a régióban, amelynek segítségével a legmodernebb SAP oktatásban részesülhetnek a hallgatók. Támogatjuk a fiatalokat saját vállalkozásuk elindításában, startup programunk keretében hozzáférést adunk technológiai platformunkhoz. Képzést kínálunk a közösségi vállalkozásoknak is, abban bízva, hogy a tőlünk és közösségi partnereinktől tanultak, valamint a networking lehetőségek segítségével könnyebben megvalósíthatják céljaikat.

Mi különbözteti meg az SAP üzleti modelljét a versenytársaitól?

S. K.: Mi az együttműködésben és a közös innovációban hiszünk az ügyfeleinkkel és partnereinkkel. Küldetésünknek tekintjük, hogy segítsük a vállalatokat, szervezeteket a nagyobb működési hatékonyság elérésében, hogy elérjék céljaikat. Nagyon büszke vagyok, hogy egyre több olyan ügyféllel dolgozunk közösen, akikkel szoros, és több évre visszanyúló együttműködésünk van, és segítjük őket a digitális átalakulásban a nemzetközi legjobb gyakorlatok, és helyi tudásbázis segítségével.

Mit gondol, mely technológiai trendek határozzák meg a digitális gazdaságot?

S. K.: Csak címszavakban: a hiperkonnektivitás (azaz hálózatba kötött eszközök, felhasználók), a big datához kapcsolódó szuper számítási képességek, a felhőtechnológia, a kiberbiztonság, a szenzorokkal ellátott okoseszközök. Na és persze az SAP.

Simon Kaluza, az SAP közép- és kelet-európai ügyvezető igazgatója

Simon Kaluza több mint 20 éve tevékenykedik az információtechnológiában. Már a nemzetközi startup láz előtt saját vállalkozást alapított. Ezt követően vezetői posztokat töltött be a Hermes Softlabnál, majd egy akvizíciót követően a Comtrade ügyvezető testületének tagjává választották, globális felelősségi körrel. Az SAP-hoz 2010-ben csatlakozott a szlovén leányvállalat ügyvezetőjeként, majd a teljes dél-kelet-európai területért lett felelős. 2013-tól a tizennégy országot, köztük Magyarországot is magában foglaló CEE régió első embere.