A korszerű vállalatok értékének nagyobbik részét a birtokukban lévő adatvagyon teszi ki. A megújuló információtömeg elemzésével olyan összefüggések tárhatók fel, amelyek a cégeket versenyképesebbé tehetik. A big data ekképpen a legnagyobb lehetőség az ambiciózus vállalkozások számára az erőviszonyok átrendezéséhez.

A big data módszere – vagyis a rendelkezésre álló óriási adattenger rendszerezése és elemzése – révén meghökkentő információkhoz juthatunk, amennyiben képesek vagyunk feltenni a megfelelő kérdéseket, és az adattömegen, a megfelelő technológián kívül rendelkezésre állnak az elemzésben jártas szakemberek is.
A könyvet jegyző két „adatguru” meglepő példákat és eseteket mutat be, de felhívja a figyelmünket az adatfelhasználás sötét oldalára is. „A big data nem az algoritmusok és a robotok zord világa. Nekünk, embereknek, lényeges szerepünk van benne, a gyarlóságainkkal, a téveszméinkkel és a hibáinkkal együtt, hiszen e tulajdonságaink kéz a kézben járnak a kreativitással, az ösztönökkel és a zsenialitással.
Kötelező olvasmány mindenkinek az üzleti világban, az informatikában, a politikában, a hírszerzésben és az orvostudományban, de azoknak is, akik egész egyszerűen arra kíváncsiak, milyen lesz a jövőnk” – ajánlja a kötetet John Seely Brown, a Xerox Palo Altó-i kutatóközpontjának vezetője.

Részlet a könyvből

Oren Etzioni 2003-ban Seattle-ből Los Angelesbe akart repülni az öccse esküvőjére. Már hónapokkal a nagy nap előtt megvette magának a repülőjegyet az interneten, mert azt feltételezte, hogy minél korábban veszi meg, annál olcsóbban jut hozzá. A gépen azonban furdalni kezdte a kíváncsiság, és megkérdezte a mellette ülő utast, mikor és mennyiért váltott jegyet. Kiderült, hogy az illető lényegesen kevesebbet fizetett érte, mint Etzioni, bár sokkal később vásárolta. Etzioni dühbe gurult, és megkérdezett még egy utast, majd másokat is. A legtöbben olcsóbban vették a jegyüket, mint ő. Az emberek többsége, mire leszálláshoz készülődve felhajtja az asztalkáját, üléstámláját pedig függőleges pozícióba állítja, már régen túltette volna magát a ráfizetés miatt érzett csalódáson.
Etzioni azonban nem véletlenül az Egyesült Államok egyik legkiválóbb informatikai szakembere: az egész világot big data kihívások sorának látja – olyan problémák halmazának, amelyek megoldására képesnek is tartja magát. Hiszen mással sem foglalkozik azóta, hogy 1986-ban a Harvard informatika szakos hallgatójaként megszerezte diplomáját. A Washingtoni Egyetem munkatársaként több big data céget is alapított, még mielőtt a kifejezés egyáltalán elterjedt volna.
49_bigdata_konyv_borito_3DKözreműködött az első internetes keresőprogram, a MetaCrawler létrehozásában, amely 1994-ben indult; később le is csapott rá az InfoSpace, amely akkoriban az egyik vezető online cég volt. Etzioni társalapítója volt a Netbotnak, az első számottevő termék-összehasonlító weboldalnak, amelyet idővel továbbadott az Excite-nak. Startup vállalkozását, a szöveges dokumentumokból kinyerhető jelentéstartalmak feldolgozásával foglalkozó ClearForestet később a Reuters vásárolta meg. Amint ismét szilárd talajt érzett a lába alatt, Etzioni eldöntötte: megtalálja a módját, hogy az emberek megbizonyosodhassanak arról, hogy az interneten ajánlott árakkal jól járnak-e, vagy sem. A repülő ülőhelyei meglehetősen homogén árucikkek: ugyanazon a járaton az egyik hely általában olyan, mint a másik. A jegyárak mégis nagyon eltérőek, mert az árakat számtalan tényező befolyásolja, amelyek többségét csak maguk a légitársaságok ismerik. Etzioni arra a következtetésre jutott, hogy az árkülönbségek logikájának megértésébe fölösleges energiát fektetnie. Mindössze azt kell előre jeleznie, hogy az aktuális ár emelkedésére vagy csökkenésére számíthat-e a vevő. Ez pedig lehetséges, ha nem is könnyen kivitelezhető. Csupán elemezni kell hozzá egy adott útvonal összes jegyértékesítési adatát, valamint megvizsgálni, hogyan változnak az árak az indulásig hátralévő napok függvényében. Ha egy jegy átlagára csökkenést mutat, érdemes későbbre halasztani a foglalást, ha azonban emelkedőben van, akkor a rendszer a haladéktalan vételt javasolja az aktuális áron.
Etzioninak tehát fel kellett kicsit turbóznia tízezer méteres magasságban végzett, rögtönzött felmérését. (…) Összesen 12 ezer jegyárat tartalmazó mintával dolgozott, amelynek adatait 41 nap alatt sikerült feldolgozásra alkalmas formában legyűjtenie egy utazási weboldalról. Etzioni előrejelző modellje szép kis megtakarításokat tett lehetővé szimulált utasainak, anélkül hogy értelmezte volna a miérteket – csak a mivel foglalkozott. A rendszer nem ismerte a légitársaságok díjszabását befolyásoló változókat, például a még eladatlan helyek számát, a szezonalitást vagy az afféle mágikus tényezőket, mint hogy a visszaút előtti szombat éjszakai ott-tartózkodás csökkentheti a jegyárat. Arra alapozta előrejelzését, amit tudott: más járatokra vonatkozó adatok összesítése alapján számította ki az árváltozás valószínűségét.

Hogyan lesz a Big Data-ból Smart Data? Smart Data HVG-konferencia 2015. november 10-én. További részletekért kattintson ide!