A Vodafone Farmers’ Club programja igényekre szabott mobilszolgáltatásokkal segíti a kistermelőket termelékenységük javításában.

A világon immár több, mint 7 milliárd ember él, és egyharmaduk élelmiszerellátása csupán 500 millió kistermelő vállán nyugszik. Mégis a világ éhezőinek fele közülük kerül ki, mivel csak erősen korlátozva jutnak hozzá információhoz, pénzhez és piaci lehetőségekhez. A Vodafone Farmers’ Club ezen szeretne változtatni egy olyan társadalmi üzleti modell bevezetésével, amely a mobilszolgáltatások széles választékának segítségével támogatja a gazdák termelékenységének növekedését.

A Vodafone a speciális mezőgazdasági kistermelők igényeire szabott mobilszolgáltatások elérésével, például online számlázással, pénzforgalmi és hitelszolgáltatásokkal vagy termelésellenőrzéssel segíti, hogy a szegény piacok kistermelői hatékonyabbá válhassanak a termelésben, ezáltal növelhessék bevételeiket, és javulhasson életminőségük.

Indiára fókuszálva

Az éhező kistermelők problémája Indiában az egyik legjelentősebb: egy átlagos gazdálkodó család kevesebb, mint napi 4 dollárból él, és mindennapi kihívást jelent a család étkeztetése és iskoláztatása. Indiára fókuszált az Accenture tanácsadó cég és a Vodafone Alapítvány átfogó jelentése is, amely a hat mezőgazdasággal kapcsolatos mobilszolgáltatás lehetséges társadalmi, gazdasági és környezeti hatásait vizsgálta napjainktól 2020-ig.
A Connected Farming in India jelentés megállapítja, hogy a mobilszolgáltatások bevezetése 70 millió indiai kistermelő életére lehet befolyással, akiknek a bevétele 9 milliárd dollárral növekedhet 2020-ra a program segítségével. Úgy vélik, hogy a szolgáltatások használatával az indai termelők kétharmada esetében átlagosan 128 dolláros évi bevétel növekedés érhető el.

52-53 Mobillal az éhezés ellen Vodafones_farmer_clubIndia a világ egyik legnagyobb élelmiszertermelője, becslések szerint jelenleg több mint 200 millió ember dolgozik a mezőgazdaságban: közülük mintegy 100 millióan farmerek, míg a többi dolgozó egyéb mezőgazdasági munkás. Indiában a gazdák 62 százaléka kevesebb, mint egy hektár földet birtokol, ezzel jelentősen növelve a kiszolgáltatottságukat a rossz termés, kártevők, betegségek és a változékony piaci árképzés hatásainak.

Hat kulcsszolgáltatás

A Vodafone és az Accenture Strategy hat olyan mobilszolgáltatást azonosított, amely lehetőséget teremt az indiai gazdák életének és könnyebb megélhetésének támogatására:
▪ A mezőgazdasági információs szolgáltatás előre figyelmeztet az időjárás változásaira, nyújt információt a szüret ideális idejéről, és ad tanácsot a termelési technikákról. Becslések szerint e szolgáltatások körülbelül 60 millió indiai farmer éves jövedelmét növelhetik átlagosan 89 dollárra 2020-ig.
▪ A számlázás szolgáltatás segíti a nagyobb átláthatóságot a napi árucikkek ellátási láncában, ezáltal támogatva a termelőt a jövedelem hatékony növelésében és a csalások megszűntetésében.
▪ A pénzforgalmi- és hitelszolgáltatások lehetővé teszik a mezőgazdasági termelők számára a hozzáférést az olyan egyszerű és biztonságos pénzügyi termékekhez és szolgáltatásokhoz, mobil pénzfizetési rendszerekhez, mint például az Indiában 2013 áprilisában indított Vodafone M-Pesa. A hatékony mikrofinanszírozási rendszerekhez, illetve a gyors és átlátható elektronikus rendszerekhez való hozzáféréssel évente 690 dollárt spórolhatnak az egyes gazdálkodók 2020-ra, ezzel 39 százalékos növekedést elérve az átlagos mezőgazdasági jövedelemben.
▪ A területi audit szolgáltatás lehetővé teszi, hogy az auditálás ellenőrzési folyamata során a minőségi, fenntarthatósági és tanúsítási követelmények papíralapú rögzítését felváltsa az elektronikus eszközök használata. Így megvalósulhat a táblagépeken mobil adatszolgáltatás segítségével történő riportolás, amellyel jelentősen növelhető a hatékonyság, és ezzel az átlagos éves jövedelem is, immár 612 dollárra az egyes gazdáknál.
▪ A helyi ellátási lánc szolgáltatás lehetővé teszi a kistermelőknek, hogy helyi partnerekkel kerüljenek üzleti kapcsolatba egyszerű, de megbízható információs szolgáltatások és mobil pénzügyi rendszerek révén. Ez 271 dollárra növelhetné a farmerek éves bevételét 2020-ra, ami a mai gazdálkodásból származó jövedelmükhöz képest 50 százalékos emelkedést jelentene.
▪ Az okostelefon alapú szolgáltatások lényegesen sokszínűbb funkcionalitást és gazdagabb információforrást nyújtanak, mint az alapfunkciók, így az sms és a hangposta használata. Miközben az okostelefon penetráció alacsony, a mezőgazdasági területeken az átlagos készülékárak évről évre folyamatosan csökkennek a feltörekvő gazdaságokban. Az éves termelői bevétel 4 millió farmer esetében 675 dollárral növekedhet a fejlett és megfizethető mobilszolgáltatások segítségével 2020-ra.

Helyi igények szerint

A Vodafone Farmers’ Club világszerte figyelembe veszi a sajátos helyi igényeket és eltérő szolgáltatásokat is kínál. Ugyanakkor a program alapkövei mindenhol változatlanok: információs szolgáltatásokat kínálnak, illetve virtuális piacokat teremtenek, ahol a termelők eladhatják a terményeiket, továbbá a programok része lesz a mobil pénzügyi szolgáltatások és termékek kínálata.

A Vodafone India mellett további három országra koncentrál idén – Ghánára, Kenyára és Tanzániára. Emellett tervezik az új-zélandi Farmers’ Club elindítását is, amely szintén speciális koncepciót igényel, mivel mezőgazdasága fejlettebb, mint a többi bevont ország esetében. Itt a kiterjedt vidéki hálózatok erejére építenek majd, amely összekapcsolja a farmokat, mezőgazdasági üzleteket és vidéki közösségeket, ezáltal növelheti a termelékenységet, a jövedelmezőséget és az innovációt.

A jelentés tanulságai mellett a Vodafone a 2009-es sikeres törökországi bevezetés tapasztalataira is építhet. Serpil Timuray, a Vodafone Csoport Afrika, Közel-Kelet illetve Ázsia és Csendes-óceáni térség regionális vezérigazgatója a következőket mondja: „Az emberiség egyharmada arra az 500 millió kistermelőre támaszkodik, akik 2 hektárnál kisebb földet birtokolnak. A mobiltechnológiák rendkívül fontos szerepet játszanak a mezőgazdaság rugalmasságának növelésében és a legszegényebb emberek életminőségének a javításában. Törökországi tapasztalataink bebizonyították, hogy a mobilszolgáltatások képesek megváltoztatni a termelők képességeit a terméshozam növelésére, a hatékonyság javítására és a termelői jövedelmek növelésére. Ahogy a világ népessége tovább növekszik, a termelőknek egyre sürgetőbb igényük lesz, hogy folyamatosan növekvő mennyiségű ételt tudjanak előállítani anélkül, hogy természetes élőhelyeket pusztítsanak el, vagy fenntartatlan módon kiszipolyozzák az erőforrásokat. Okos és előremutató kezdeményezésekre van szükség, amilyen a Vodafone Farmers ‘Club is, amely képes valódi változást elérni abban a globális kihívásában, amelyet az élelmiszertermelés és -biztonság jelent.”